O sistema de adivinhação Ifa, que faz uso de um extenso corpus de textos e fórmulas matemáticas, é praticado entre as comunidades Yoruba e pela diáspora Africana nas Américas e no Caribe. A palavra Ifa refere-se à figura mística Ifa ou Orunmila, considerado pelos Yoruba como a divindade da sabedoria e do desenvolvimento intelectual.
Em contraste com outras formas de adivinhação na região que empregam mediunidade, Ifa adivinhação não depende de uma pessoa que tenha poderes oraculares, mas sim em um sistema de signos que são interpretados por um adivinho, o sacerdote de Ifá ou babalawo, literalmente “o pai do segredo”. O sistema de adivinhação Ifa é aplicada sempre que uma importante decisão individual ou colectiva tem de ser feito.
O corpus literário Ifá, chamado odu, consiste de 256 peças divididas em versos chamados ese, cujo número exato é desconhecido como eles estão constantemente a aumentar (há cerca de 800 ese por odu). Cada um dos 256 odu tem a sua assinatura adivinhação específico, que é determinada pelo babalawo usando ikin ou opele para uma cadeia de adivinhação. O ese, considerada a parte mais importante de Ifa adivinhação, são cantados pelos sacerdotes em linguagem poética. Os ese refletem a história iorubá, língua, crenças, cosmovisão e questões sociais contemporâneas. O conhecimento de Ifa foi preservada dentro das comunidades iorubas e transmitida entre sacerdotes de Ifá.
Texto Original: http://www.unesco.org/culture/ich/en/RL/00146
Ifa divination system
© Wande Abimbola
The Ifa divination system, which makes use of an extensive corpus of texts and mathematical formulas, is practiced among Yoruba communities and by the African diaspora in the Americas and the Caribbean. The word Ifa refers to the mystical figure Ifa or Orunmila, regarded by the Yoruba as the deity of wisdom and intellectual development.
In contrast to other forms of divination in the region that employ spirit mediumship, Ifa divination does not rely on a person having oracular powers but rather on a system of signs that are interpreted by a diviner, the Ifa priest or babalawo, literally “the priest’s father”. The Ifa divination system is applied whenever an important individual or collective decision has to be made.
The Ifa literary corpus, called odu, consists of 256 parts subdivided into verses called ese, whose exact number is unknown as they are constantly increasing (there are around 800 ese per odu). Each of the 256 odu has its specific divination signature, which is determined by the babalawo using sacred palm-nuts and a divination chain. The ese, considered the most important part of Ifa divination, are chanted by the priests in poetic language. The ese reflect Yoruba history, language, beliefs, cosmovision and contemporary social issues. The knowledge of Ifa has been preserved within Yoruba communities and transmitted among Ifa priests.